Sistemul de ungere al motorului: ce este acesta și ce rol are
publicat in: Blog // publicat pe: 21.02.2024

Motorul este cea mai importantă componentă a unui autoturism, iar de buna sa funcționare depinde întreg mecanismul reprezentat de o mașină. Orice motor este format dintr-o mulțime de elemente metalice care interacționează. Acestea sunt supuse unor temperaturi foarte ridicate și acționează prin frecare. Frecarea este un proces prin care suprafața pieselor componente ale motorului sunt supuse uzurii.
În vederea evitării apariției uzurii, dar și a altor neplăceri precum oxidarea sau formarea depozitelor de carbon, elementele motorului sunt lubrifiate cu o pelicula de ulei. Această lubrifiere este posibilă prin sistemul de ungere al motorului. Cu ajutorul informațiilor din acest articol, vei putea descoperi ce alte roluri are sistemul de ungere al motorului, din ce componente este format și în baza căror principii funcționează. De asemenea, vei afla ce scule auto sunt necesare pentru asigurarea funcționării optime a unui sistem de ungere.
Cuprins
1. Ce roluri îndeplinește un sistem de ungere al motorului și ce componente are
2. Cum funcționează sistemul de ungere
1. Ce roluri îndeplinește un sistem de ungere al motorului și ce componente are
Sistemul de ungere cu ulei al motorului este un element esențial, prin care se asigură funcționarea optimă a celei mai importante piese a unui autoturism. Acesta are roluri multiple, fiecare acțiune a sa având un impact foarte important. Rolurile principale pe care le are un astfel de sistem sunt:
- scăderea uzurii componentelor motorului - piesele aflate în mișcare relativă sunt într-un continuu proces de frecare, iar cu ajutorul uleiului aplicat la nivelul lor este diminuată frecarea, ceea ce protejează fiecare componentă de uzura rapidă. Acest lucru contribuie la un randament mecanic sporit;
- eliminarea reziduurilor - suprafețele componentelor motorului care se află în mișcare sunt afectate de reziduuri și de alte particule mecanice. Sistemul de ungere cu ulei curăță suprafețele de aceste impurități, ceea ce facilitează o funcționare eficientă și de durată;
- preluarea parțială a căldurii - circulația constantă a lichidului prin conducta de ulei permite ca o parte din căldura care apare în timpul arderii și a frecării componentelor motorului să fie preluată, în așa fel încât motorul să nu se încingă prea tare;
- protecție împotriva coroziunii - în cazul pieselor metalice ale unui motor, coroziunea care se produce este reprezentată de rugină. Cu ajutorul uleiului aplicat prin sistemul de ungere, suprafețele metalice sunt bine protejate în fața coroziunii.
Acestea sunt principalele roluri pe care le are un sistem de ungere. Datorită beneficiilor pe care le oferă, este un echipament auto esențial pentru funcționarea optimă a oricărei mașini.
În privința componentelor, acestea sunt similare pentru majoritatea variantelor de sisteme de ungere. Lista lor include următoarele:
- sorb pentru ulei
- pompe pentru ulei
- orificiu de ungere pompă de vacuum
- arbore de echilibrare
- orificiu pentru ungerea lanțului de distribuție
- injector de ulei
- orificiul de alimentare al întinzătorului lanțului de distribuție
- arbore cu came
- turbocompresor
- radiator de ulei
- filtru de ulei
- canal de curgere a uleiului în blocul motor
- baia de ulei
Toate componentele au un rol important în funcționarea optimă a sistemului de ungere. În același timp, nu trebuie ignorată importanța elementului principal, în baza căruia funcționează acest mecanism. Este vorba despre ulei. Toate autoturismele necesită efectuarea de schimb de ulei în mod periodic, pentru o funcționare optimă.
2. Cum funcționează sistemul de ungere
Principiul de funcționare a sistemului de ungere este unul complex. Uleiul folosit pentru ungerea pieselor motorului este adăugat periodic în baia de ulei. Prin intermediul sorbului, lichidul este aspirat de către pompa de ulei. Este foarte important ca în pompa de ulei să nu ajungă impurități. Tocmai de aceea, sorbul dispune de o sită metalică.
Odată ajuns în pompa de ulei, lichidul este comprimat și este trimis către arborii cu came și arborii de echilibrare. De asemenea, uleiul ajunge și la filtrul de ulei, acolo unde se află și radiatorul, care are scopul de a răci uleiul. Prin canalele din chiulasă și blocul motor, uleiul ajunge să lubrifieze piesele care formează sistemul de distribuție.
În cele ce urmează, vei avea ocazia să descoperi care sunt o parte dintre cele mai comune întrebări pe care le au șoferii, atunci când vine vorba despre sistemele de ungere.
Pot folosi orice ulei de motor la mașina mea?
Nu. Pentru fiecare motor, producătorul oferă indicații specifice cu privire la tipul de ulei care trebuie utilizat. Este esențial să respecți aceste indicații și să folosești exclusiv tipul de ulei recomandat de producător.
Când trebuie schimbat uleiul de motor?
Pentru ca mecanismul de ungere să funcționeze eficient, este recomandat ca schimbarea de ulei să se facă o dată pe an. Pentru șoferii care își folosesc mașina în mod frecvent, un reper mai bun este cel al kilometrilor efectuați. Schimbul de ulei ar trebui făcut la fiecare 10 mii de kilometri parcurși cu mașina. În cazul în care circuli des cu motorul subturat, adică în trafic urban, schimbul se poate efectua și mai devreme.
Ce se întâmplă dacă nu schimb uleiul la timp?
Utilizarea unui ulei de slabă calitate, care nu a fost schimbat la timp, poate să provoace funcționarea defectuoasă a motorului sau chiar defectarea completă a acestuia.
Așadar, acordă importanța cuvenită acestui sistem esențial pentru buna funcționare a autoturismului tău și folosește doar produse de calitate superioară, precum sunt cele pe care le poți găsi în oferta site-ului nostru.
Sursa foto: Pixabay.com